Despre depresie: Hai să discutăm!

Despre depresie
Autor: Organizația Mondială a Sănătății

De curând, Organizația Mondială a Sănătății a lansat o campanie pentru întregul an 2017, dedicat Depresiei: Hai să discutăm! Scopul acestei campanii este ca tot mai multe persoane ce suferă de depresie, din toate țările, să caute și să găsească ajutor.

 

Ce ar trebui să știm despre depresie?

Dacă tu crezi că suferi de depresie, sau cineva cunoscut ar putea suferi de depresie, citește mai departe.

Ce este depresia?

  • Depresia este o boală caracterizată de o tristețe persistentă și de pierderea interesului de a participa la activități ce îți fac plăcere de obicei, însoțită de imposibilitatea de a face față rutinei zilnice, pentru cel puțin două săptămâni.
  • În plus, la persoanele ce suferă de depresie se regăsesc de obicei următoarele: scădere a nivelului de energie, pierdere a apetitului, dormit mai mult sau mai puțin, concentrare diminuată, anxietate, nivel scăzut de concentrare, lipsa hotărârii, neliniște, sentimente de inutilitate, vină sau disperare, gânduri de auto-vătămare sau suicid.
  • Se poate întâmpla oricui.
  • Nu este un semn de slăbiciune.
  • Este tratabilă, discutând cu terapeuți sau cu medicație antidepresivă (sau o combinație a acestora).

Ce ai putea face dacă tu crezi că suferi de depresie?

  • Discută despre sentimentele tale cu cineva în care ai încredere. Majoritatea oamenilor se simt mai bine după o discuție cu o persoană care ține la ei.
  • Caută ajutor profesionist. Medicul din apropiere poate fi un punct bun de început.
  • Nu uita că te poți simți mai bine, apelând la ajutorul potrivit.
  • Continuă cu activitățile care îți făceau plăcere când nu te aflai în depresie.
  • Rămâi conectat/ă. Păstrează legătura cu faimilia și prietenii.
  • Fă exerciții fizice cu regularitate, chiar dacă este vorba doar de o plimbare scurtă.
  • Păstrează-ți programul regulat de masă și somn.
  • Acceptă că ai putea suferi de depresie și adaptează-ți așteptările. E posibil să nu reușești să îndeplinești la fel de multe ca de obicei.
  • Evită sau elimină aportul de alcool și ferește-te de consumul de droguri ilegale – acestea pot adânci depresia.
  • Dacă ai gânduri de suicid, contactează pe cineva imediat pentru a primi ajutor.

 

Locuiești alături de o persoană aflată în depresie?

Traiul alături de o persoană ce suferă de depresie poate fi dificil. Iată aici câteva sfaturi legate de ce ai putea face pentru a ajuta persoana aflată în depresie de lângă tine, în același timp având grijă și de tine.

Ce ar fi bine să știi?

  • Depresia este o boală și nu o slăbiciune de caracter.
  • Depresia poate fi tratată. Ce tratament este mai potrivit și cât timp va dura aceasta depinde de gradul de severitate al depresiei.
  • Susținerea îngrijitorilor, prietenilor și a familiei ajută la recuperarea din depresie. Sunt necesare răbdare și perseverență, având în vedere că recuperarea poate dura mai mult timp.
  • Stresul poate agrava depresia.

Ce ai putea face pentru persoanele aflate în depresie?

  • Clarificați faptul că doriți să fiți de ajutor, să ascultați fără să judecați, să oferiți suportul necesar.
  • Cercetați mai multe despre depresie.
  • Încurajați-l/o să caute ajutor profesional, atunci când există această disponibilitate. Oferiți-vă să îl/o însoțiți la întâlniri.
  • Dacă sunt prescrise medicamente, ajutați-l/o să le ia conform rețetei. Aveți răbdare – de obicei durează cam două săptămână până se observă îmbunătățiri.
  • Ajutați-l/o cu activitățile zilnice și asigurați-vă că au parte de mese și somnuri regulate.
  • Înurajați exrecițiile fizice regulate și activitățile sociale.
  • Încurajați-l/o să se concentreze pe aspectele pozitive, mai puțin pe cele negative.
  • Dacă se gândește să se rănească singur/ă sau a făcut-o deja, nu îl/o lăsați singur/ă. Căutați ajutor suplimentare la serviciile de urgență sau la terapeuți profesioniști. Între timp, îndepărtați obiecte precum medicametele, obiectele ascuțite sau armele.
  • Aveți grijă și de voi înșivă. Încercați să găsiți modalități de relaxare și să faceți activități care vă fac plăcere.

 

Nu înțelegi de ce bebelușul tău nu te face fericită?

Sosirea unui bebeluș este un eveniment major în viață și poate cauza îngrijorării, oboseală excesivă și tristețe. De obicei, aceste sentimente nu durează mult, însă dacă persistă ai putea suferi de depresie. Pentru mai multe informații, citește mai departe.

Ce ar fi bine să știi?

  • Depresia post-partum este foarte des întâlnită. Aceasta afectează 1 din 6 femei ce au născut.
  • Simptomele depresiei post-partum mai pot include, suplimentar: sentimentul de copleșire, plânsul persistent pentru nici un motiv aparent, lipsa de conectare cu copilul, dubii legate de capabilitatea de a avea grijă de tine și de bebeluș.
  • Depresia post-natală poate fi tratată cu ajutor profesionist. Sesiunile de terapie și tratamentele medicamentoase pot fi de ajutor. Unele medicamente pot fi luate fără probleme în perioada alăptării.
  • Fără tratament, depresia post-partum poate dupa luni sau chiar ani de zile. Aceasta îți poate afecta sănătatea și, de asemenea, dezvoltarea propriului copilaș.

Ce ai putea face dacă tu crezi că suferi de depresie?

  • Discută despre sentimentele tale cu persoane apropiate și cere-le ajutor. Aceștia ar putea să te ajute, să aibă grijă de bebeluș când ai nevoie de puțin timp pentru tine sau pentru a te odihni.
  • Discuss your feelings with people close to you and ask them for support. They might be able to help you look after the baby when you need some time to yourself or to rest.
  • Rămâi conectată, petrecând timp cu faimilia și prietenii.
  • Ieși la aer proaspăt cât de des poți. Într-un mediu sigur, o plimbare împreună cu bebelușul este benefică pentru amândoi.
  • Discută cu alte mame care îți pot oferi sfaturi sau îți pot împărtăși experiențele tale.
  • Discută cu medicul tău. Acesta te poate ajuta să găsești tratamentul cel mai potrivit pentru situația ta.
  • Dacă te gândești să te rănești sau să îi faci rău bebelușului, apelează cât de curând la un ajutor.

 

Nu uitați: Depresia poate fi tratată. Dacă tu crezi că suferi de depresie, cere ajutor.

 


Sursa: www.who.int

Vrei să fii la curent cu ultimele articole postate? Ne poți urmări pagina de Facebook sau te poți abona la newsletter (dreapta-sus). 😉 Enjoy!

Leave a Reply