Diversificare

Recomandări OMS – absorbția de FIER

31/01/2017
absorbția de FIER
Autor: Organizația Mondială a Sănătății

”Cea mai mare cantitate de fier din organism se găsește în hemoglobinele celulelor sangvine roșii, ce transportă oxigenul de la plămâni către țesuturi. A doua mare cantitate de fier se găsește în mioglobinele din mușchi, ce depozitează oxigenul necesar contractării acestora. A treia mare cantitate de fier se găsește în ficat și în sistemul reticuloendotelial.

Fierul are o serie de caracteristice specifice, care îl deosebesc de mulți alți nutrienți. Din dietă, doar o mică parte din fierul consumat (cam 10% sau mai puțin) este absorbită. Mai mult decât atât, organismul nu are mecanisme specifice pentru a produce fier, iar pierderile normale prin intestine sau piele sunt foarte mici.

 

ABSORBȚIA FIERULUI

 

Fierul hem și non-hem

În alimente există două tipuri de fier: hem și non-hem, fiecare fiind absorbit prin mecanisme distincte.

Fierul hem este prezent în hemoglobina și mioglobina din carne (mai ales din ficat) și pește, și se absoarbe mai bine decât fierul non-hem. Rata de absorbție a fierului hem din carne este de aproximativ 25%. Spre deosebire de fierul non-hem, absorbția de fier hem este influențată prea puțin de alte elemente din dietă.

Cu toate acestea, marea parte a fierului din dietă se regăsește sub forma fierului non-hem (mai ales ținând cont de faptul că alimentele din diversificarea copilului pot include carne foarte puțină).

Absorbția fierului non-hem este mult mai scăzută față de cea a fierului hem, și depinde de fiecare organism în parte: persoanele cu deficit de fier vor absorbi mai mult. În plus, absorbția fierului non-hem depinde de solubilitatea la nivelul intestinelor, acest lucru fiind determinat de compoziția alimentelor consumate la o masă (de exemplu, vitamina C este un promotor al fierului, crescând solubilitatea acestuia).

De multe ori, promotorii și inhibitorii prezenți în dietă sunt mai importanți decât conținutul efectiv de fier.

 

Promotori și inhibitori

Cantitatea nivelului de fier absorbit din dietă depinde de echilibrul dintre inhibitori și promotori. Deoarece interacțiunea are loc la nivelul tractului gastrointestinat, efectele componentelor alimentare se manifestă atunci când sunt consumate la aceeași masă.

Unul dintre cei mai puternici promotori ai absorbției de fier este vitamina C din fructe și legume proaspete. De asemenea, produsele fermentate precum kefirul și varza acră ajută la absorbția fierului.

            Aliment                                                Nivelul efectului

            Inhibitor

            Cereale integrale și porumb                  – – –

            Ceai, legume cu frunze verzi                 – – –

            Lapte, brânză                                            – –

            Spanac                                                        –

            Ouă                                                             –

            Cereale                                                       –

            Promotor

            Ficat / carne / pește                              + + +

            Portocală, pară, măr                              + + +

            Prună, banană                                        + +

            Conopidă                                                 + +

            Salată verde, roșie                                 +

            Adrei gras, castravete                           +

            Morcov, cartof, sfeclă                          + + / +

            Dovleac, broccoli, varză                      + + / +

            Kefir, varză acră                                    + +

Cei mai puternici inhibitori ai absorbției de fier se găsesc în cereale, anumite legume, semințe și nuci. Însă există o serie de practici de pregătire a alimentelor ce ajută la reducerea nivelului acestor inhibitori – fermentarea, germinarea, măcinarea, înmuierea și prăjirea. Astfel, nivelul de absrobție al fierului se poate îmbunătăți.

O altă serie de compuși ce se regăsesc în ceai, cafea și cacao, o serie de legume și diverse condimente, se leagă de fier, împiedicând astfel absorbția în organism.

S-a descoperit că ceaiul reduce absorbția fierului cu până la 62%, comparativ cu apa. Este cunoscut faptul că în multe țări europene se obișnuiește introducerea ceaiului foarte devreme în alimentația bebelușui, contribuind astfel la dezvoltarea carențelor de fier.

 

Alți factori

Depozitele de fier se reglează în principal în baza absorbției de fier.

Afectarea mucoasei intestinale datorită introducerii prea devreme în dietă a laptelui de vacă nemodificat și a produselor lactate poate cauza absorbția deficitară a fierului în organism.

Absorbția scăzută de fier apare și în cazul episoadelor de diaree cronică. În timpul unor infecții repetate apare de obicei un deficit de fier, în timp ce fierul din sistemul circulator migrează spre ficat. Acesta este un mecanism natural de protejare a organismului în timpul infecțiilor.

 

DEPOZITELE DE FIER

La naștere, depozitele de fier sunt mari și scad treptat în primele șase luni de viață. După această vârstă, nivelul de fier trebuie reglat din alimentație.

Dacă mama suferă de anemie (deficit sever de fier), depozitul de fier la naștere al copilului va fi mai mic.

Nivelul depozitelor de fier la un nou-născut este influențat de asemenea de cantitatea de sânge transferată din placentă la momentul nașterii, înaintea tăierii cordonului ombilical.

Multiple studii au demonstrat o legătură între anemia maternă și riscul de a naște prematur sau cu greutate mai mică. Astfel, un prematur are nevoi crescute de fier.

La copiii mici, marea parte a fierului absorbit merge către expansiunea hemoglobinei, mioglobinei și a enzimelor, pe măsută ce acesta crește. Creșterea rapidă în greutate poate fi uneori o cauză a deficitului de fier.

 

PIERDEREA DE FIER

La nivelul organismului există o pierdere continuă de fier, datorită modificării și pierderii de celule din mucoasa gastrointestinală și din piele.

Sângerarea cauzată de paraziții gastrointestinali, infecțiile sau consumul de lapte de vacă nemodificat și a altor produse lactate înainte de 9 luni, pot duce la o pierdere a fierului.

Hrănirea bebelușului cu lapte de vacă nemodificat și cu alte produse lactate în primele 6 luni de viață poate cauza sângerarea mucoasei gastrointestinale. Mai mult decât atât, laptele de vacă are un conținut de fier mult mai mic decât cel din laptele matern.

Se consideră că introducerea timpurie a laptelui de vacă reprezintă cel mai important factor de risc nutrițional pentru nivelul scăzut al fierului la copiii mici. Problema este mult mai serioasă în primele luni de viață.

 

NECESARUL DE FIER

Vârsta, sexul și starea fiziolofică determină necesarul de fier.

Nivelul de fier înainte de 6 luni ar trebui să fie suficient din depozitele de fier de la naștere și din laptele matern. După această vârstă, necesarul de fier trebuie acoperit din alimetnele oferite.

Necesarul de fier este foarte important în special la copiii mici peste 6 luni, femeile însărcinate și cele care se află la menstruație. Un nivel optim de fier la aceste categorii trebuie acoperit pentru a susține creșterea și generarea de țesuturi noi.

 

APORT PREA RIDICAT

Un aport prea ridicat poate duce la încărcarea excesivă de fier, asociată cu o serie de efecte advrese.

Absorbția fierului non-hem este mai redusă, totuși, dacă depozitul total de fier este ridicat. O persoană cu o dietă normală poate avea un nivel exagerat de fier dacă aceasta suferă de o boală ereditară – hemocromatoza. Pentru aceștia, fierul devine toxic, afectând întregul organism.

Mai multe studii au demonstrat că există o asociere între tratamentul cu fier și un risc mai crescut de infecții. Organismul uman reține fier din microorganisme ca un mecanism de apărare împotriva infecțiilor. În timpul unei infecții, fierul este transferat din zona vasculară către ficat iar absorbția de fier este diminuată. Astfel, administrând fier în perioada unei infecții ar putea crește de fapt riscul contactării altor infecții.

Un aport prea ridicat de fier poate interfera cu absorbția de cupru și zinc, având în vedere că aceste trei minerale au același mecanism de absorbție.

În concluzie, un aport prea ridicat al fierului poate cauza, în teorie, efecte adverse. Însă există dovezi limitate că, în cazul copiilor mici, o cantitate de fier administrată oral poate dăuna.”


Sursa: www.who.int (cap. 6)
Sursa foto: www.pexels.com

Alte traduceri, tot pe tema aportului de FIER:
Recomandări OMS – aportul de FIER: ce este deficitul de fier, care pot fi cauzele anemiei (altele decât carența de fier)
Recomandări OMS – carența de FIER: simptome și consecințe ale carenței de fier, alimente bogate în fier și suplimentarea cu fier, alte intervenții pentru controlul deficitului de fier

Vrei să fii la curent cu ultimele articole postate? Ne poți urmări pagina de Facebook sau te poți abona la newsletter (dreapta-sus). 😉 Enjoy!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply