Diversificare

Recomandări OMS – aportul de vitamine (A și C)

12/07/2016
Vitamine A si C
Autor: Organizația Mondială a Sănătății

VITAMINA A

 

Funcție

Vitamina A este necesară pentru o vedere sănătoasă, pentru sănătatea pielii, pentru dezvoltarea și diferențierea țesuturilor. De asemenea, este esențială pentru dezvoltarea embrionară și multe alte procese fiziologice, inclusiv spermatogeneza, răspunsul imunologic normal, gustul, auzul și creșterea.

Surse

Vitamina A se obține ca retinol, din produse de origine animală, sau este transformat din carotenoide, în special din beta-caroten, prezent în alimente de origine vegetală.

Retinolul se găsește în concentrație mai mare în ficat, produse lactate, ouă și pește. Legumele cu frunze verde-închis, fructele și legumele galbene (precum morcovul) reprezintă surse bogate de carotenoide.

Consumul alimentelor bogate în vitamina A ar trebui încurajat odată cu începerea diversificării.

Necesar

Bebelușii se nasc cu depozite de vitamina A în ficat iar acestea, împreună cu aportul de vitamina A din laptele matern, vor acoperi nevoile până în jur de 6 luni. Cantitatea de vitamina A secretată în laptele matern depinde de aportul alimentar și depozitele mamei.

Dacă mama dispune de suficientă vitamina A în organism, laptele matern reprezintă o sursă importantă pentru aceasta și după vârsta de 6 luni. Cu toate acestea, mamele care au carențe de vitamina A ar putea să nu asigure suficient prin intermediul laptelui matern pentru ca cel mic să își formeze depozitele din ficat sau pentru a-l proteja pe cel mic de carențe după vârsta de 6 luni.

Aport prea scăzut

Bebelușii și copiii mici sunt vulnerabili atât la efectele adverse ale deficitelor cât și exceselor de vitamina A.

Xeroftalmia, rezultatul unui deficit de vitamina A pe termen lung, este o cauză principală (ce poate fi prevenită) de orbire la copii, prezentă în multe țări în curs de dezvoltare. În țările din zona europeană, deficitul sever de vitamina A nu pare a fi o problemă majoră, cu toate că datele privind acest subiect sunt destul de limitate.

Studiile sugerează că un deficit mediu de vitamina A, fără simptome medicale, este asociat cu un risc mai ridicat de infecții (asociate la rândul lor cu un risc mai ridicat de morbiditate, anemie severă și mortalitate).

Mai mult, deficitul de vitamina A este un factor contribuitor al anemiei. În organism, există o interacțiune între vitamina A și fier. În țările cu deficit de ambii nutrienți, suplimentarea cu fier va avea efecte pozitive asupra nivelului de vitamina A, și invers.

Nivelul de vitamina A la mame ar trebui îmbunătățit prin recomandarea unei diete adecvate sau prin suplimente zilnice. Alăptarea ar trebui încurajată deoarece laptele matern reprezintă o sursă bună de vitamina A, iar alimente bogate în vitamina A ar trebui oferite în perioada diversificării.

Aport prea ridicat

Efecte toxice, inclusiv afectarea oaselor și a ficatului, pot surveni ca urmare a unei singure doze foarte ridicate de retinol sau din ingerarea unei doze excesive de suplimente de vitamina A pentru o perioadă mai mare de timp.

Aportul zilnic de retinol nu ar trebui să depășească 900 RE la bebeluși și 1.800 RE la copiii între 1 și 3 ani.

 


 

VITAMINA C

 

Funcție

Vitamina C este esențială pentru prevenirea scorbutului și pentru vindecarea normală a rănilor. Mai mult decât atât, este importantă pentru funcționarea optimă a sistemului imunitar și pentru sintetizarea colagenului, având și proprietăți antioxidante.

Vitamina C este in special valoroasă când vine vorba de asistarea absorbției fierului non-hem din legume și din alte surse non-hem. Efectul de îmbunătățire a absorbției fierului și probabil a zincului, din alimente, depinde de prezența unor cantități suficiente de vitamina C.

De exemplu, consumând alimente ce conțin 25 de grame de acid ascorbic se va dubla (cu aproximație) cantitatea de fier absorbită din cereale. Pentru eficiență, elementele și băuturile bogate în vitamina C ar trebui consumate în același timp cu alimentele ce conțin fier non-hem.

Surse

Cele mai bune surse de vitamina C sunt legumele și fructele, în special spanacul, roșiile, cartofii, broccoli, merișoarele, portocalele și alte citrice.

Vitamina C este extrem de sensibilă și este distrusă de mulți factori, inclusiv căldura, lumina și oxigenul. Așadar este recomandată o dietă ce conține o varietate de alimente de origine vegetală, consumate în forma crudă sau foarte puțin gătită.

Preparatele precum tocănițele, supele, gemurile și compoturile de obicei trec printr-un proces prelungit de gătire, care va reduce semnificativ sau va distruge toată vitamina C prezentă.

Aport prea scăzut

Boala carenței de vitamina C, scorbutul, nu se întâlnește prea adesea, decât dacă există o perioadă prelungită fără fructe și legume, împreună cu o reducere semnificativă pe termen prelungit a alimentației nutritive.

Simptome ale deficitului de vitamina C sunt oboseala, slăbiciunea, gingiile inflamate și sângerânde, răni și vânătăi care se vindecă mai greu (chiar și după 3-6 luni).

Aport prea ridicat

Vitamina C este solubilă în apă și orice exces este secretat prin urină. Toxicitatea vitaminei C este scăzută și nu există riscuri asociate unui aport prea ridicat.

 


Sursa: www.who.int (cap. 3)
Sursa foto: www.foodiggity.com

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply