Cărţi Review-uri

Review carte – Soluții blânde pentru somnul liniștit

31/05/2016
Coperta - Solutii blande pentru somn

Despre autoare

Sarah Ockwell-Smith – scriitoare și expertă în parenting, după cum se menționează pe site-ul propriu. Este specializată în psihologie și parenting, adeptă a creșterii cu blândețe și teoriei atașamentului.

Născută în Anglia, mamă a patru copii, de-a lungul carierei sale și-a direcționat atenția asupra studiului somnului la copii (este membră a British Sleep Society). Cărțile sale au fost traduse în multe limbi și este extrem de activă, participând la numeroase conferințe pe teme legate de creșterea copiilor.

 

Impresii personale

Aceasta cred că este cea mai recent publicată carte de parenting pe care am citit-o în ultima vreme. 🙂 A apărut în Marea Britanie în anul 2015, tot în acest an fiind tradusă și lansată în România.

Subiectul tratat este unul de mare interes, mai ales pentru părinții aflați la primul copil, îngrijorați că cel mic nu doarme toată noaptea așa cum cere societatea, de cele mai multe ori (bunica, soacra, medicul, vecina etc.), așa cum este ”normal”. Ei bine, organismul micului om știe mai bine decât cei din jur care îi sunt nevoile și ce înseamnă ”normal”.

Autoarea aduce în atenția cititorilor cele mai recente studii efectuate la nivel mondial în legătură cu somnul (în special al copiilor) și încearcă să explice din punct de vedere medical și psihologic de ce este perfect natural ca un copil să se trezească noaptea.

De asemenea, Sarah Ockwell- Smith face o serie de recomandări pe care părinții le pot aplica, astfel încât să îi ajute cât mai mult pe cei mici să aibă parte de un somn cât mai odihnitor (care nu înseamnă neapărat că este neîntrerupt!).

Cartea este structurată în două secțiuni principale. Prima parte aduce informații despre somn în general, din punct de vedere medical, istoric, geografic, susținute de diverse studii realizate la nivel mondial. A doua parte tratează în mod detaliat chestiuni specifice somnului copilului pe intervale de vârstă, de la naștere până la 3 ani. În această secțiune autoarea a inclus și scrisori primite de la diverși părinți, împreună cu sfaturile pe care ea le-a acordat acestora.

Din studiile științifice prezentate, multe mi s-au părut foarte interesante. Știați că…

  • ritmurile circadiene se instalează în jurul vârstei de 4 luni? Până atunci, un copil nu prea reacționează la diferența între zi și noapte.
  • nu este o regula pentru cât ar trebui să doarmă un copil? Fiecare este diferit, cu nevoi proprii (unuia îi sunt suficiente 7 ore, altuia îi sunt necesare 11 ore).
  • lumina ideală pentru a ajuta somnul este cea roșie? Aceasta este cea mai apropiată luminii apusului, care ajută la secretarea melatoninei.
  • trezitul când răsare soarele este o reacție biologică normală la apariția luminii?
  • somnul de noapte are o bază genetică de cel puțin 50%, în timp ce somnul de zi este influențat mai mult de factorii de mediu (spre 80%)? Acum na, părinții mi-au spus că eu am fost un bebeluș – pasăre de noapte. Cred ca parțial se explică (ne)somnul lui Sebi. 🙂
  • oamenii au început să doarmă ”neîntrerupt” abia în ultimii 200 de ani? Încă din antichitate există dovezi că oamenii dormeau în două runde, cu pauză de două ore pentru diverse activități.
  • în țările asiatice nu există termen pentru ”sindromul morții subite”? Co-sleeping-ul și bed-sharing-ul sunt practici uzuale ce scad foarte mult incidența cazurilor de această natură.

Sarah Ockwell- Smith a structurat o serie de sfaturi practice pe care părinții le pot aplica pentru a-i ajuta pe cei mici să aibă parte de un somn cât mai odihnitor (potrivit vârstei lor, nivelului de dezvoltare, fără a aplica vreuna din tehnicile de sleep-trening), sub acronimul BEDTIME:

Bedsharing și cosleeping – împărțirea patului sau a camerei

  • dormiți împreună cu copilul – fie în același pat, fie în paturi alăturate
  • respectați principiile de siguranță când vine vorba de bedsharing
  • mutați copilul în camera lui atunci când este pregătit, suficient de mare încât să înțeleagă și să accepte
  • petreceți timp în camera copilului, jucându-vă împreună
  • nu pedepsiți copilul trimițându-l în camera lui

Expectations – așteptările

  • copiii mici nu dorm ”prost” ci dorm ”normal” pentru vârsta lor
  • ajutați copiii să doarmă la primele semne ale oboselii
  • stabiliți împreună o rutină de somn (minim o jumătate de oră seara), pe care să o respectați tot timpul (chiar și în week-end sau vacanțe); repetați minim o lună înainte de a-i evalua efectele
  • nu încercați să adormiți copilul prea devreme, pentru a avea timp propriu pentru alte activități

Diet – alimentația

  • bebelușii alăptați și cei hrăniți cu lapte praf dorm diferit
  • bebelușii au nevoie să mănânce pe timpul nopții (unii chiar și după doi ani)
  • verificați dacă bebelușul are fren scurt
  • evitați consumul de produse ce conțin prea mult zahăr, coloranți și aditivi
  • adăugați în meniul copilului alimente precum parmezan, carne de pui și de curcan, semințe de floarea soarelui etc., bogate în triptofan

Transitional objects – obiectele de tranziție

  • lăsați copilul să adoarmă alături de un obiect sau de o jucărie dragă

IT – ecranele

  • evitați ca cel mic să stea în fața ecranelor (TV, tabletă, telefon etc.) cu minim 2 ore înainte de somn
  • reduceți pe cât posibil accesul la ecrane pe timpul zilei
  • nu puneți nici un fel de ecran în camera copilului

Me-time – timpul personal

  • acordați-vă timp pentru a vă îngriji puțin mai mult
  • discutați și cereți sprijin dacă nu ați avut parte de o naștere așa cum ați dorit
  • cereți ajutor pentru treburile casnice
  • petreceți timp exclusiv, de conectare, cu fiecare copil în parte

Environment – ambianța

  • ieșiți zilnic din casă cu copilul
  • seara, reduceți intensitatea luminii artificiale (preferabil, folosiți becuri normale sau de culoare roșie, nu economice cu lumină albă)
  • folosiți ulei esențial de levănțică
  • folosiți un zgomot de fond (muzică de relaxare, zgomote albe, sunete alfa)

Pentru că m-am întins mult, voi scrie tot cu puncte ce mi-a plăcut mai puțin în urma acestei lecturi:

  • am primit o carte tăiată ușor strâmb – rândurile nu sunt drepte în pagină
  • traducerea nu este finalizată 100% – în unele paragrafe se fac referințe către alte pagini, marcate cu XXX
  • autoarea oferă câteva sfaturi de înțărcare pe timp de noapte, cu care nu pot fi de acord: după un an, copilul poate fi lăsat să adoarmă cu tatăl și, chiar dacă va plânge, o va face în brațele lui iubitoare… ciudat este că aceeași autoare are un articol cu sfaturi despre același subiect foarte bun pe blogul său…
  • nu am eu studii psihologice și nu am studiat diverse abordări însă, dacă un copil de peste un an, de exemplu, nu este atașat de un anumit obiect, este ok să încerci să faci acest lucru?
  • de asemenea, este ok ca muzica relaxantă să meargă continuu toată noaptea? (nu se formează niște condiționări?)

Cu toate acestea, la final, pot afirma că mie mi-a plăcut această carte. 🙂 O recomand cu drag părinților care cred că au copii cu ”probleme” de somn. Informațiile i-ar putea ajuta să înțeleagă ceva mai bine ”normalul” când vine vorba despre acest subiect.

Sincer, aș fi inclus aici mai multe detalii din această carte, însă deja m-am lungit destul de mult (nici citate nu au încăput :)). Așa că vă recomand să puneți mâna pe această carte și să aflați singuri alte informații ce vă pot fi de ajutor. 😉

 

Doriți să cumpărați cartea? Încercați aici:

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply