Parenting

10 principii pe care le caut la grădinița copilului meu

01/08/2018
grădinița copilului

Când vine vorba de educația copiilor mei sunt foarte pretențioasă. Da, sunt oameni în jurul meu care îmi spun că sunt exagerată. (Ba chiar și soțul mi-a spus-o de câteva ori! Al meu!! Între timp s-a lămuri și el că nu bat câmpii prea tare. 🙂 )

Am fost pretențioasă acum +3 ani când am căutat o creșă pentru Sebastian. Dar zău că nici acum nu mi se par criterii exagerate pentru un centru educațional privat (nu, nu urmăresc să fie acreditat de Ministerul Educației).

De ce privat? Pentru că am o mare reținere privind grădinițele de stat. Nu zic că nu sunt ok, sunt sigură că sunt și locuri unde oameni dedicați se lipesc de sufletul celor mici. Însă realitatea (din ochii mei) este că sistemul de stat este unul insuficient, cu prea mulți copii în atenția a prea puțini educatori. Unde cu cele mai bune intenții și pregătiri, fizic nu au timp să se ocupe de fiecare copil în parte. (De partea emoțională nu mai zic…)

grădinița copilului

Așa, să zic de lista mea de principii acum. Să îmi spuneți și voi dacă este chiar atââââât de exagerată…

 

  1. Sustenabilitatea financiară

Cu tot dragul către instituțiile unde știu că ar avea ceea ce îmi doresc, prima dată mă uit în portofelul propriu și îmi fac niște calcule. Cu ce câștigăm și cu ce cheltuim (credite, casă, masă etc.) putem suporta decent și grădinița? Pardon, grădinița pentru doi copii?

Ideal ar fi să mai am și o predictibilitate asupra cheltuielilor pe anii viitori. (Să încep grădinița cu +1.300 de lei și în trei ani să ajungă +2.000 de lei este cam prea mult… cu toată înțelegerea mea că este un business care trebuie să se susțină și să crească…)

Mai ales acum, când știu că peste câteva luni va intra și Anastasia la creșă mă gândesc că ei nu îi pot oferi mai puține decât i-am oferit lui Sebastian…

Acum, degeaba mă uit eu lung la Verita sau la Karin’s Kids din pădure, care-mi plac de nu mai pot. Financiar nu le-aș putea susține (moștenire din cer nu are de unde să-mi pice).

 

  1. Adaptarea blândă

Nu contează că este vorba de adaptarea la creșă a copilului de 1a6l sau adaptarea la grădiniță a copilului de 4a7l. Adaptarea mi-o doresc ușoară, în ritmul său – pentru unii poate fi foarte scurtă, de câteva zile, pentru alții mai lungă, de săptămâni bune. Și e perfect în regulă.

Atâta timp cât eu, părintele, sunt pregătit de separarea de copil peste zi, știu sigur că și el va fi bine într-un mediu frumos cu oamenii potriviți.

 

  1. Încurajarea independenței

Să fie lăsat să mănânce singur, chiar dacă dă pe jos și se murdărește. Îi dau multe schimburi, spăl des acasă, chiar nu contează.

Să îi fie oferite la masă veselă și tacâmuri normale, fără teama suplimentară că trântește paharul sau își bagă furculița în ochi. Copilul are acasă tacâmuri cu mult înainte de 1a6l – am încredere că se va descurca.

Să fie încurajat să se îmbrace și să se încalțe singur, chiar dacă le pune pe dos. Zău că nu mă deranjează că are stângu’-n-dreptu’ și dreptu’-n-stângu’ sau e cu șnurul la pantaloni pe fund.

Adică treburi din astea pe care le facem și acasă, pregătindu-i pe cei mici pentru viața în societate fără ca noi, părinții, să le stăm în umbră la orice pas.

 

  1. Dragul de natură

E foarte important ca cei mici să fie scoși afară zilnic, măcar o dată (ideal de două ori).

Atâta timp cât nu este vreo atenționare meteo de vreme rea sau o ploaie altfel decât ușoară de vară, sau un ger năprasnic, sau o ceață groasă… joaca în aer liber nu poate fi decât benefică.

Știu că este consumatoare de timp echiparea/dezechiparea copiilor mici, însă mai știu și că se poate.

 

  1. Alimentația echilibrată

E adevărat că aici mi-am redus standardele (recunosc, inclusiv acasă nu mai urmăresc o alimentație ce tinde spre perfecțiune… care și asta-i relativă 🙂 ). Însă țin în continuare la un nivel de echilibru alimentar și la o calitate cel puțin medie a produselor.

Visez la un mic dejun fără ceai, la fructe proaspete zilnic, la prânz cu diverse tipuri de carne de-a lungul săptămânii și combinații echilibrate cu legume, la gustări cât mai puțin dulci (fără deserturi) etc.

 

  1. Educația cu blândețe, fără pedepse și fără recompense

Vai, aici aș avea atât de multe de scris… Dar încerc să nu o fac aici. 🙂

Când am vizitat grădinițe m-am uitat special și am căutat scăunelul rușinii, colțul de gândire sau perna de reflecție. De asemenea m-am uitat să văd tabele cu steluțe sau bulinuțe pentru copii, abțibilduri în pieptul acestora sau alte forme de recompensare a realizărilor.

Îmi este suficient de dificil să gestionez acasă și problema cu ”mami, vreau și eu la opționalul x, eu de ce nu merg acolo”. Alte soiuri de discriminări nu vreau să duc… ”Puiule, colegul tău a primit bulina pentru că a desenat în contur și tu nu l-ai prea nimerit” zău că nu se pupă cu principiile noastre de acasă. (Ah, cât m-aș mai întinde aici la scris…)

Despre ridicat tonul la copil, bruscat în orice fel, lovit sau alte asemenea nu are rost să mai zic, nu?

 

  1. Fără ”obligația” de a dormi la prânz

Fiecare copil are un bioritm propriu, ce ar fi ideal să fie respectat. Anastasia nu a dormit până acum acasă un somn de peste zi mai mare de 30 de minute (decât când era bolnavă). 🙂 Sebastian nu mai doarme la prânz acasă de vreun an. La grădiniță uneori se mai odihnește, alteori ba.

Dacă un copil nu dorește sau nu poate să adoarmă după masa de prânz, să i se ofere activități alternative. Să nu fie obligat să doarmă, condiționat sau amenințat – de aici, un copil mai sensibil emoțional poate rămâne cu diverse probleme (să nu le zic traume, că am exemple în jur…).

 

  1. Lucrul pe diverse abilități

După trei ani în care Sebastian a experimentat pedagogia Montessori (mă rog, nu 100% dar acesta nu este un lucru neapărat negativ) nu am nicio reținere cu privire la pedagogiile alternative. Însă în același timp sunt conștientă că atunci când va veni vremea să meargă la școală, aceasta va fi în sistem tradițional (cel mai probabil de stat, încă nu am studiat opțiunile).

De aceea îmi doresc ca activitățile pe care le face la grădiniță să îi dezvolte diverse abilități și arii de care va avea nevoie la școală – matematică, limbaj, geografie, desen etc.. Până acum zic că stă bine – adică mă uimește în fiecare zi cu cât de multe știe micuțul. 🙂

 

  1. Responsabilitatea medicală

Vai, câte aș mai avea de scris aici… Mai ales după scarlatina cu care țin copilul în casă zilele acestea…

Însă zic doar atât – îmi doresc ca triajul medical să fie făcut cu responsabilitate (fără exagerare) și atunci când apar cazuri de boli contagioase să aflăm despre ele. Dacă cel mic începe să se simtă rău, să am măcar în calcul varianta acelei boli, să îi pot spune medicului pediatru.

 

  1. Respectul

Acesta ar fi criteriul cap-de-listă de fapt și, în același timp, cel mai greu de găsit…

Aș vrea ca educatorii să îl privească pe cel mic ca un individ unic, cu caracter personal, să îl cunoască dincolo de ceea ce știe sau nu să facă. Asta e valabil inclusiv pentru copiii mici – inclusiv la creșă au nevoie de oameni pregătiți să lucreze cu ei, nu doar de îngrijitoare/supraveghetoare care să se asigure că nu se aruncă în cap sau nu își scot ochii… Copiii sunt uimitori și pot învăța foarte multe de la vârste foarte mici.

Din fericire, de asta a avut parte din plin Sebastian. Educatorii săi au fost absolut minunați, au reușit să îl cunoască pe micuț la nivel psiho-emoțional iar asta s-a văzut atât de bine în copilul echilibrat care este astăzi Sebi.

grădinița copilului

În altă odine de idei…

Iulie a fost ultima lună pe care Sebastian a petrecut-o la grădinița aleasă cu drag în urmă cu trei ani.

August este luna noastră, petrecută împreună (yey, singură cu doi copii acasă!! 😀 văleu!!).

Septembrie va veni cu o aventură educațională nouă, de care suntem foarte entuziasmați. 😉

 

Credit foto cover - Amintirea din Cutie, Fotografia

 


 

Vrei să fii la curent cu ultimele articole postate? Ne poți urmări pagina de Facebook sau te poți abona la newsletter. 😉 Enjoy!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.